close
تبلیغات در اینترنت
راهکاری برای افزایش عملکرد مغز

تبلیغات

آرشیو

درباره ما

    سایت علمی و پژوهشی ژرف اندیشان - از این که پس از بازدید از سایت تخصصی ما نظر و پیشنهاد های خود را برای ما بفرستید خوشحال خواهیم شد. با تشکر مدیریت سایت - رضا بیداری

شما هم نویسنده سایت ما باشید!

    شما هم جزء کسانی‌ باشید که می‌خواهید مطلب خود را منتشر کنید با ارسال مطلب خود میتوانید یکی‌ از ارسال کنندگان سایت باشید تنها با فشار دادن ارسال مطلب شما هدایت میشوید به بخش ارسال‌ها و مطلب خود را ثبت کنید .
    ابتدا در سایت عضو شده تا پنل کاربری برای ارسال مطلب برای شما ایجاد گردد.

تعرفه تبلیغات

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

    شما کاربر گرامی سایت ژرف اندیشان را چگونه ارزیابی می کنید؟




آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 145
    کل نظرات کل نظرات : 19
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 63

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 87
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 21
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 1
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 12
    بازدید هفته بازدید هفته : 202
    بازدید ماه بازدید ماه : 400
    بازدید سال بازدید سال : 2,698
    بازدید کلی بازدید کلی : 83,857

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.198.15.20
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : یکشنبه 29 مهر 1397

خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تبادل لینک با سایت ژرف اندیشان

www.jarfandishan.rzb.ir

http://rozup.ir/up/rezafun/tabadol-link.jpg


با تبادل لینک رتبه خود را در گوگل و الکسا بالا ببرید.

اطلاعیه ویژه


سایت ما یک نویسنده حرفه ای برای ارسال مطالب حدید و ویرایش مطالب قبلی استخدام می کند. من خودم به دلیل مشغله های درسی زیاد نمی توانم سایت را ویرایش کنم. 

شما کاربر گرامی می توانید با ایمیل من : re.bidari@gmail.com در تماس بوده و مهارت های خود را ذکر کنید. تا ما از بین شما دوستان عزیز نویسنده برتر را انتخاب کنیم.

با تشکر - مدیریت سایت ژرف اندیشان        نام نویسنده برگزیده در سایت مشخص خواهد شد.

تبلیغات


راهکاری برای افزایش عملکرد مغز

مغز

علم پزشکی مدرن به پیشرفت‌های زیادی در زمینه نقش مواد مغذی (درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها) در دستیابی به سلامتی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن دست یافته است. در طی دهه‌های گذشته شمار زیادی از تحقیقات بر روی نقش تغذیه سالم از جمله ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی دخیل در دفع مواد زاید تولید شده در بدن و مواد معدنی در سلامتی مغز و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آسیب مغزی متمرکز شده‌اند.

به گزارش مجله اینترنتی قلم19 از تبیان، استفاده از ترکیبات غذایی برای ارتقای عملکرد مغز راهکار جدیدی نبوده و سابقه استفاده از آن به دوران خیلی قبل (قرون وسطی) می‌رسد. در آن زمان از خرما و میوه به برای بهتر شدن خلق‌وخو، از تخم‌مرغ، سیب و انار برای افزایش توانایی جنسی و از کاهو، خرفه و کاسنی به عنوان مسکن و آرام بخش استفاده می‌شد. در ادامه در مورد دوپامین به عنوان یکی از اجزای سیستم مغزی و نقش آن توضیح داده می‌شود.

دوپامین

انتقال دهنده‌ها و تنظیم کننده‌های عصبی به عنوان اجزای ارتباطی در سیستم عصبی عمل می‌کنند. از جمله این انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین می‌باشد که در اعمالی چون کنترل حرکات و پاسخ به تحریکات و هیجانات، ایجاد نوآوری و ابتکار، تجربه و پاداش و تشخیص درست در مغز دخیل می‌باشد.

عوارض ناشی از کمبود دوپامین

کمبود سطوح دوپامین عوارضی را در سایر ارگان‌های بدن ایجاد می‌کند. از جمله اینکه سطوح پایین آن فرایند پیری را از طریق ایجاد وقفه در عملکرد ارگان‌های بدن تسریع می‌کند. دوپامین از طریق اختلال در عملکرد قلب، باعث پیری زودرس قلب شده که به دنبال آن اختلالاتی چون پرفشاری خون، اضافه وزن، خستگی و افزایش کلسترول خون به وجود خواهد آمد. اختلال در سیستم ایمنی ناشی از کاهش سطوح دوپامین باعث افزایش بروز عفونت‌ها و چاقی می‌گردد که چاقی خود زمینه ساز بروز انواع سرطان‌ها است. کمبود این انتقال دهنده عصبی بر سیستم تناسلی نیز اثراتی دارد.

یائسگی زودتر ناشی از کمبود دوپامین و کمبود برخی از هورمون‌ها از عوامل دیگری هستند که پیری زودرس را تسریع می‌کنند. همچنین بیماری‌های مربوط به پروستات در مردان، عدم تکامل اندام‌های تناسلی مردانه، ناتوانی جنسی و نیز بیماری‌های قلبی در نتیجه کمبود دوپامین بروز می‌کند. کمبود دوپامین بر استخوان‌ها و پوست نیز اثر می‌گذارد و منجر به پوکی استخوان، آرتریت و پیری پوست می‌گردد. افسردگی به عنوان شایع‌ترین اختلال روانی در میان جمعیت دنیا مطرح است. این بیماری در سال 2000 رتبه چهارم و در سال 2020 رتبه دوم دلایل بیماری‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. کمبود سطوح دوپامین به عنوان یکی از دلایلی است که در بروز این اختلال مطرح شده است.

عوارض ناشی از سطوح بالای دوپامین

در مقابل عوارض ناشی از کمبود دوپامین، سطوح بالای دوپامین نیز عوارضی را به دنبال خواهد داشت. اسکیزوفرنی بیماری مزمن و شدید روانی است که از شیوع بالایی برخوردار بوده و یکی از دلایل بروز آن زیادی دوپامین می‌باشد. این بیماری در دوران بزرگسالی بیشتر بروز کرده و با علائمی چون توهمات به خصوص توهمات شنوایی و شادی مفرط همراه است.

راهکارهایی برای افزایش دوپامین

با این توصیف جلوگیری از کاهش سطوح دوپامین در بدن و حفظ آن در سطوح نرمال ضروری است. مکمل‌های غذایی، فعالیت فیزیکی، خواب کافی و انتخاب‌های صحیح غذایی از جمله راهکارهای پیشنهادی است که در این بخش بیشتر بر غذاهایی که افزایش دهنده تولید دوپامین هستند متمرکز می‌شویم.

آهن

آهن به عنوان یکی از مواد مغذی موثری است که در سنتز دوپامین نقش دارد. کمبود آهن دریافتی علاوه بر آسیب به عملکرد سایر قسمت‌های مغز، به مناطقی که دوپامین اثرگذار است نیز اثر دارد. از جمله غنی‌ترین منابع آهن می‌توان جگر، گوشت لخم، ماهی، حبوبات خشک و سبزیجات را نام برد.

آنتی‌ اکسیدان‌ ها

دوپامین از جمله ترکیباتی است که به آسانی اکسیده می‌شود که در این حالت برای بدن مضر می‌باشد. استفاده از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌تواند در کاهش آسیب وارده به سلول‌های مغزی که در تولید دوپامین نقش دارند موثر باشد. اکثر میوه‌ها و سبزیجات دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشند. میوه‌ها و سبزیجات با رنگدانه زرد و حاوی ویتامین C (پرتقال، بروکلی، مارچوبه، چغندر، گل کلم، انواع فلفل، توت‌فرنگی و هویج) دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌باشند. همچنین مغزها و دانه آفتابگردان نیز با دارا بودن ویتامین E در از بین بردن عوامل اکسیدان آسیب‌رسان به بدن نقش دارند.

توجه!

از غذاهایی که باعث کاهش یا مهار عملکرد مغزی می‌شوند باید پرهیز شود. از آن جمله می‌توان غذاهای آماده تصفیه شده، غذاهای حاوی کلسترول بالا، آرد سفید تصفیه شده، کافئین، چربی اشباع و شکر را نام برد.

در پایان

رعایت رژیم غذایی سالم متشکل از سبزیجات و میوه‌ها و پرهیز از غذاهای تصفیه شده حاوی مواد مضر تأثیرگذار بر عملکرد سیستم عصبی، در کنار تغییرات شیوه زندگی در جهت افزایش فعالیت فیزیکی و استراحت کافی می‌توانند در تولید دوپامین در مقادیر نرمال در بدن موثر باشد.


تاریخ ارسال پست: یکشنبه 20 مرداد 1392 ساعت: 21:44
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی